Museum Vestsjælland

Malergården


Malergården 7

Kom og oplev Malergården, der var kunstnerfamilien Swanes fantastiske hjem.

Billedkunstneren og maleren Sigurd Swane (1879 – 1973) skabte i midten af 30erne sin egen verden og den helt rigtige ramme om livsudfoldelsen for sin nye familie. En ramme, hvor landbruget og familieliv, kunst, natur, kultur og dagligdag kunne gå op i en højere enhed.

Medlemmer af familien Swane boede på Malergården frem til foråret 2004, hvor den som testamentarisk gave fra Gerda Swane blev overdraget til Odsherreds Kunstmuseum. Malergården åbnede for publikum i 2005, men den sidste Swane – Henrik – boede i sidelængen til sin død i 2011.

Undervisningstilbud


I kunstnerens fodspor

3.-5. kl. og valgfag i billedkunst
28 elever
Billedkunst
3,5 timer
1975 kr. incl. materialer

Forløbet kan bestilles på MVE Skoletjeneste – BilletExpressen Billetsystem – Tilmeldingssystem

Værkstedsforløb, som sætter fokus på kunstnerens arbejde med farver og farvernes virkning på os som beskuere.

På Malergården oplever eleverne familien Swanes helt særlige kunstnerunivers. Forløbet indledes med en dialogbaseret præsentation af kunstnerhjemmet og husets storslåede naturgrund. Hjemmet giver et helt særligt indblik i en kunstnerfamilies univers. Det blev skabt af Agnete Swane med det formål at skabe et unikt og ”skønhedssøgende” hjem, som gav de perfekte rammer for Swane-familiens liv med kunsten.

Sigurd Swane var en kunstner, der udfordrede sig selv både i forhold til valg af motiv, stil og udtryk. I hans malerkunst kan man som beskuer opleve en bred vifte af farveeksperimenter og stilarter. Sigurd Swane inddrog inspiration fra såvel impressionisme som ekspressionisme.

Med inspiration fra Sigurd Swanes værker kigger vi på farvernes betydning i kunsten. Eleverne følger i kunstnerens fodspor og undersøger spørgsmål som: Hvad gør farverne ved os som beskuer? Hvilke følelser og stemninger fremkaldes af forskellige farver? Hvordan spiller komplementære farver sammen, og hvad gør det ved et kunstværk, når de opstår ved siden af hinanden? Hvilken stemning fremkaldes af et monokromt værk? Hvad sker der, når man vender naturens farver på hovedet og kaster sig ud i vilde farveeksperimenter?